Like?:)

miercuri, 1 noiembrie 2017

Parentingul modern vs parentingul vechi

Acum: Tuşeşte de trei zile, dacă are TBC? Hai să-i facem o radiografie! / Atunci: Tuşeşte? Sfântul suc de ridiche sau ceaiuri cu muguri de brad, mărar, patlagină, cimbru.
Lasă copilul să facă ce vrea, cum să învețe altfel să se exprime? / Părinții își struneau copiii din priviri; și nu-i abuzau.
Vaaaai, 39 febră? Dacă face convulsii? Dacă se sufocă? Fuga la ATI!/ Piramidon, ceai cald, şosete cu oţet şi la somn cu el. Gât inflamat? Badijonaj cu albastru de metil.
Ce atâtea reguli? Îl băgăm de mic într-un pat al lui Procust? / Copile, mergem la restaurant, mă aștept de la tine să nu țipi, să nu alergi ca un descreierat, că dacă-i deranjăm pe ceilalți va fi obligatoriu să plecăm de-acolo!
Trebuie să-i îndeplinim dorințele, pentru buna lui dezvoltare. / Nevoile sunt asigurate? În rest, mai vedem.
S-a zgâriat, hai să-i facem antitetanosul! / Julituri pe nisip, la cot, pe genunchi, de la căzături cu bicicleta? Dă-i cu scuipat şi lipeşte frunze pe-acolo, nu-i patalgină, merge şi gardul viu. Nu te duce acasă, că te mai și ceartă.
Profesorii? Niște proști, oricum îl dăm la meditație! / Ne-am înțeles, da?, dacă te nedreptățește, vii acasă și-mi spui MIE, la școală te duci ca să înveți. Și i-a zis vreo două profului de mate de nu s-a văzut! / Știu, n-a fost drept, dar nu uita că are mai mulți ani de școală decât ai tu de viață.
Rubeolăăăă? Mvai, hai cu el în spital! / Avea Gigel rubeolă, oreion? Hai să-l ducem şi pe-al nostru să scape mai iute de bolile copilăriei. Și nu ştiu să fi murit niciun copil pe care l-am cunoscut, nici măcar din auzite.
Lasă-l să se exprime prin haine, coafuri, look special. / Un’te duci așa, la bazin/discotecă? Schimbă-te, că doar mergi la școală/teatru.
Vai, s-a lovit la cap când a căzut pe scări, musai radiografie, că şi-a sucit și glezna. / Săream din pomi şi-mi suceam şi mintea, nu numai gleznele; în clasa a patra plecam la şcoală sărind de pe balcon, de la etajul 1, că era complicat să ocolesc blocul. Cap spart? Hai cu mine la cişmea în curtea şcolii să mă speli, că mă opreşte mama în casă.
Mvai, în ziua de azi e obligatoriu să-l lași la calculator, astea-s vremurile! Știi câte de multe învață singur? (de la Five Nights at Freddy’s, eventual) / A fost odată ca niciodată…
Trebuie să fii prieten cu copilul tău, apropiat de el, să-l susții. / Lasă, o să fim noi prieteni după ce treci de 25 de ani, până atunci îți sunt părinte și am obligația să am grijă de tine. Și nu uita că, și de-ai fi criminal în serie, tu tot copilul meu rămâi.

Parentingul modern mi se pare ne-bun: un fel de construcție arhitectonică atent programată – muncă susținută, condiții optime, activități complexe; noi am fost crescuți mai mult în stil haotic-horticol: fă-i copilului, nu muncind, ci iubindu-l, un ecosistem în care să învețe să se descurce în condiții cât mai sigure. 

6 comentarii:

Iulia spunea...

Doamne, Simona, parca mi-ai citit gandurile! Subscriu la tot, tot, tot ce ai scris aici.

Gradinarit anotimp cu anotimp spunea...

Buna dimineata, Felicitariun mod corect de a gandi cresterea copiilor si pregatirea pentru viata. Acum a aparut o generatie de "neadaptati"pe care noi am crscut-o si din dorinta de a le pune la dispozitie tot ce noi n-am avut am reusit s-o stricam.
Apropo, ieri ne plimbam prin piata Ovidiu si in fata muzeului national de istorie astepta un grup de liceeni( dupa aspect ziceai ca-s balerinele de la Fantazio dupa spectacol) dar ce m-a indignat au fost cateva replici de genul" Fato ne-a adus prafuita asta sa vedem bolovani?" sau "Ce draq de dinozauri mai sunt si p-aici,nu putea sa ne duca la mol".
O zi minunata sa ai cu spor si inspiratie in tot ce faci si mai ales lumina buna pentru fotografie.

Aimée spunea...

Savuroasa, ca de obicei si cu mare dreptate! :))

mikaela spunea...

Un lucru e clar,nu suntem mai destepti decat inaintasii.Nu ca ei le stiau pe toate,nici vorba.Numai ca noi nu mai stim nici cat ei,doar credem ca stim,si ne-a crescut si gomosenia.
Traim mai bine,cu toate ca ne plangem mai mult,crestem copiii cu pampersi(nu cu scutece fierte continuu),si de destepti ce suntem ii lasam in confortul pampersului ,incat la varsta scolara ,copiii nu mai au reflexe innascute normale.
Pare ca avem nevoie de indrumare aproape in orice am face,fie ca e vorba de hranire,de comunicare,de joaca...
Putin mai multa atentie,grija la noi si la imprejurimi si ar fi suficient,putin mai multa disponibilitate spre a afla atunci cand nu stim,si probabil am gasi si singuri raspunsul.

simf spunea...

@mikaela - eu zic ca stim mai multe decat inaintasii nostri, doar ca nu folosim aceste informatii. pampersul mi se pare ok, chiar daca e poluant pentru mediu, n-as fi adepta intoarcerii la scutece, dar nici nu-s de acord cu copii de 5 ani in pampers. batranii spuneau: copilul se invata curat in prima vara dupa ce a plecat in picioare, deci 2 ani maximum.

mikaela spunea...

Pai daca stim de ce nu aplicam?
Pampersul e foarte ok,desigur,numai ca si cu pampers ,copilul trebuie educat,invatat ca mai exista si olita s.a.m.d.:)
Batranii spuneau bine,aveau intelepciune,pe ei cine i-o fi invatat? Batranii lor,desigur.Si pe aceia cine i-o fi mai invatat?:) Oamenii simpli au avut mai multa intelepciune,cu cat omul devine mai sofisticat cu atat e mai dezorientat.Pentru ca nu mai cautam in noi,ci in afara,informatia e pe net,la ce sa mai privim catre noi,sa cautam raspunsuri in noi?

:-D